25 anniversario 3 rmv titolo
25 anniversario 3 rmv image 1
I primi 25 anni
Il 3° Reparto Manutenzione Velivoli viene costituito il 1° novembre 1987 subentrando al Nucleo Iniziale di Formazione AM-X (NIF AM-X) istituito il 1° settembre 1986 sulla base di Treviso Sant'Angelo.
Il NIF aveva il compito di "inventarsi" il futuro Reparto di manutenzione operando in svariate aree funzionali (fino a livello di progetto esecutivo): ideazione delle infrastrutture; struttura organizzativa; logistica del velivolo AM-X (Aeritalia, Macchi ed eventuale altro partner; poi Embraer); definizione delle procedure operative di manutenzione; piano di addestramento di tutto il personale del Sistema d'Arma; gestione dei fondi assegnati.
Il primo Direttore è il col. GAri Gino Roseano e lo Stormo presente sulla base, è il 2° Stormo CBR (Caccia Bombardieri Ricognitori).
Per le attività vengono utilizzati tutti i locali che lo Stormo può rendere disponibili: laboratorio fotografico, uffici al primo piano della palazzina Comando, sale del circolo ufficiali, camerate del casermone avieri, locali del 16° Stormo dislocato sul sedime di Treviso. La rimanenza del personale che non trova posti adeguati da cui operare, trova collocazione presso il 51° Stormo di Istrana (Direzione Tecnica e Direzione Lavori). Il Deposito Centrale AM-X costituito il 1° maggio 1988, è provvisoriamente distaccato sull'aeroporto di Cameri, mentre a Treviso vengono riadattati alcuni vecchi hangar, a nord della pista, utilizzati dal Reparto Aerei Leggeri dell'Esercito per il ricovero dei loro aerei ed elicotteri.
Nel 1991 vengono consegnate le prime infrastrutture (palazzina Addestramento e palazzina Avionica) di qualità architettoniche e funzionali tali da essere citate nella pubblicazione "l'architettura dell'Aeronautica Militare".
Il Direttore e la Segreteria del Reparto si trasferiscono presso alcune aule della Direzione Addestramento.
Per la manutenzione dei propulsori si opta per l'utilizzo della sala motori del 51° Stormo già provvista dei necessari "pozzetti" per la manutenzione in verticale dei motori Spey.
Nel mese di maggio del 1992, dopo la demolizione dei due hangar a volta Savigliano, si inaugura il nuovo deposito che gestisce circa 25.000 voci attive di materiali.
Nell'aprile del 1993, dopo i lavori di ampliamento ed ammodernamento dell'hangar, precedentemente usato dal 14° Gruppo e dal CM (Centro Manutenzione) del 2° Stormo ed inaugurato nel 1938, viene consegnato l'hangar di manutenzione velivoli e sale per le lavorazioni di tutti gli accessori meccanici.
Il 3° RMV assume così la configurazione definitiva ed in linea con le normative in vigore in termini di qualità e sicurezza dei lavoratori, tutela dell'ambiente.
A conferma dell'attenzione verso queste problematiche, che il Reparto continua ad osservare, il 15 febbraio 2005 è stata inaugurata la nuova struttura Hush House, che permette di abbattere, quasi completamente, i rumori del velivolo in prova motore.
Nel 1993 il 2° Stormo che aveva supportato il 3° RMV, si trasferisce a Rivolto ed è sostituito dal neo-costituito Distaccamento Aeronautico di Treviso fino al 1998.
Allo scioglimento dello stesso, il 1° giugno 1998, il 3° RMV diventa Comando di Corpo autonomo e posto alle dipendenze gerarchiche del 3° Reparto dell'allora Ispettorato Logistico poi, in seguito alla riforma del comparto Difesa, 2ª Divisione del Comando Logistico.
Il supporto logistico è quindi assicurato dal 51° Stormo.
Dal 1991 iniziano le lavorazioni sia sul velivolo (ispezioni programmate maggiori delle 500 ore di volo) che sugli accessori meccanici (fino al 3° Livello Tecnico) e avionici (2° Livello Tecnico) Nel 2008 si festeggia la 120ª ispezione di un velivolo AM-X.
La Direzione Addestramento ha rilasciato, ad oggi, più di 6.300 qualificazioni per sottufficiali manutentori e ufficiali supervisori ed è in grado di svolgere circa 70 diversi tipi di corsi.
25 anniversario 3 rmv image 2
Sistemi di gestione e triade d'eccellenza.
Per quanto riguarda i sistemi di Gestione, il 3° RMV è stato un precursore nell'ambito del Ministero Difesa e delle istituzioni statali nazionali. Infatti, il Reparto ha dedicato e dedica al raggiungimento dei più elevati standard qualitativi nella conduzione dei processi manutentivi, particolare attenzione e impegno. Nel 2001 consegue, primo tra i Reparti del M.D. la Certificazione UNI EN ISO 9002:94 e, nel 2004, la Certificazione UNI EN ISO 9001:2000 con i requisiti aggiuntivi previsti dalle norme NATO AQAP-120. Nello stesso anno ottiene la Certificazione Ambientale ISO 14001. É appena il caso di ricordare che l'aeroporto di Treviso è interamente inglobato nel "Parco Regionale del Sile".
L'ambizioso progetto di ottenere la "Triade d'eccellenza" (certificazione sulla salute e sicurezza sul lavoro) si concretizza il 13 aprile 2011 con l'ottenimento della BS OHSAS 18001:2007 motivo d'orgoglio, non solo per il Reparto, ma anche per il Comando Logistico e l'intera Aeronautica Militare.
25 anniversario 3 rmv image 3
L'aeroporto di Treviso
Singolare la coincidenza che i 25 anni del 3° RMV si inseriscano tra la ricorrenza dei 75 anni dell'istituzione del "Campo di fortuna di Treviso" del 13 ottobre del 1935 e l'inaugurazione dell'aeroporto militare il 21settembre del 1938.
L'aeroporto, intitolato a Giannino Ancillotto (pilota della Prima guerra mondiale e Medaglia d'Oro per l'abbattimento del dracken di Rustigné) nella sua lunga storia ha ospitato numerosi, prestigiosi Stormi: 50°, 54°, 41°, 51°, 6°, 2°, 16°, Distaccamento Aeronautico ed infine il 3°RMV.
Numerose testimonianze storiche attestano il profondo legame che intercorre tra la città di Treviso e il "suo" aeroporto sin dalle prime collaborazioni tra Comune e i vari Comandi.
25 anniversario 3 rmv image 4
L'evento
In occasione delle celebrazioni del 25° anniversario il 3° Reparto Manutenzioni Velivoli ha organizzato degli eventi per dare lustro all'importante traguardo raggiunto, il 9 ottobre presso il Salone del Palazzo dei Trecento "Aula Consiliare del Comune di Treviso" è stato presentato alle autorità cittadine il libro "3° Reparto Manutenzione Velivoli - 25 anni di storia", a seguire è stata inaugurata una mostra a carattere storico tecnologico, per concludere si è svolta la presentazione in Piazza Borsa con l'esposizione di un velivolo AM-X.
Il giorno 10, presso il 3° RMV, si è svolto invece il classico raduno di tutto il personale militare e civile che ha prestato servizio o che attualmente presta servizio presso il Reparto, per l'occasione è stato esposto un velivolo con una colorazione commemorativa.
Per fare invece un passo indietro va sicuramente menzionato l'evento che si è svolto l'8 ottobre con la presentazione dell'AMX "Commemorativo" alla stampa specializzata, alle testate giornalistiche locali, nonché ad alcuni cultori aeronautici che orbitano nei dintorni della base trevigiana. La particolare giornata (spotting day) ha permesso ai fotografi invitati di effettuare riprese fotografiche ad hoc rispettando in modo egregio le "nostre" particolari esigenze, questa giornata è sicuramente motivo di plauso verso gli organizzatori del 3° RMV, che hanno dimostrato per l'occasione una solidale attenzione verso le categorie giornalistiche, e anche verso dei semplici appassionati.
25 anniversario 3 rmv image 5
25 anniversario 3 rmv image 6 25 anniversario 3 rmv image 7
25 anniversario 3 rmv image 8 25 anniversario 3 rmv image 9
25 anniversario 3 rmv image 10 25 anniversario 3 rmv image 11
Testo di 3° RMV e Lucio Polo
Foto di Lucio Polo
Ottobre 2012

 

English translation

Presentation
When, young Lieutenant, coming from the Accademia Aeronautica (Air Force Academy), on February 17, 1987 I was assigned to the new Department, largely to be invented and with an incomprehensible name, NIF AM-X, then led by the late Col. Gari Gino Roseano, I never expected to go back (or maybe yes, in my best dreams) a day as Director and on the occasion of his 25th anniversary.
Aware of the exceptional nature of the matter, I would like to express my pride in leading this prestigious Department of men and women who, aware of the magnificent work carried out by their predecessors, continue with the same enthusiasm and determination, herald of further splendid achievements.
The 3° Reparto Manutenzione Velivoli (RMV - Aircraft Maintenance Department) was, is and will always remain a state-of-the-art department, not only in aeronautics, but at the level of the Ministero della Difesa (Ministry of Defense.
In particular, I want to briefly mention that the sequence of records obtained by my Department, led him, the first Defense Authority ever, to obtain the "triad of excellence" in 2010 and that is the triple certification: quality, environmental and health and safety at work.
A rather singular event places the 25 years of the Department between the inauguration of the "Airfield" in Treviso which is assigned the name of "Giannino Ancillotto" and the inauguration of the Military Airport.
We could not therefore forget the 75 years of the airport, considering also that the maintenance hangar is, although updated to today’s standards on quality and safety of work, the same inaugurated in 1938.
We could not forget those who operated and, in some cases, lost their lives in the skies of Treviso.
Finally, we could not forget the deep bond that has always tied us to the “Marca trevigiana”.
Here, in a nutshell, are the motivations that triggered in the staff of the 3° RMV the idea of celebrating our 25th anniversary, so as to involve the city of Treviso and those who have served in the Department and have contributed to raise it to the current levels of excellence.
The volume aims to collect and combine our even brief history to that historical part that is the basis of our presence on the beautiful airport of Treviso.
Col. Garn Lucio Lorenzon Director of 3° RMV

The first 25 years
The 3° Reparto Manutenzione Velivoli was established on November 1, 1987, replacing the Nucleo Iniziale Formazione (Initial Nucleus Training) AM-X (NIF AM-X) established on September 1, 1986 on the air base of Treviso Sant'Angelo.
The NIF had the task of "inventing" the future Maintenance Department operating in various functional areas (up to the level of executive project): design of infrastructure; organisational structure; the logistics of the aircraft AM-X (Aeritalia, Macchi and any other partner; then Embraer); definition of operational maintenance procedures; training plan for all Weapon System personnel; management of allocated funds.
The first Director is Col. Gari Gino Roseano and the Wing present on the base, is the 2° Stormo (Wing) CBR (Caccia Bombardieri Ricognitori - Fighter Bombers Reconnaissance).
For the activities are used all the premises that the Stormo can make available: photographic laboratory, offices on the first floor of the building Command, rooms of the club officers, comrades of the barracks airmen, premises of the 16° Stormo dislocated on the sedime of Treviso. The rest of the staff, who cannot find adequate places to work, is located at 51° Stormo di Istrana (Technical Direction and Works Direction). The Central Depot AM-X established on May 1, 1988, is temporarily detached on the airport of Cameri, while in Treviso some old hangars are adapted, to the north of the runway, used by the Reparto Aerei Leggeri of the Esercito (Army Light Aircraft Unit of the Army) to shelter their aircraft and helicopters.
In 1991 the first infrastructures (Training Building and Avionics Building) of architectural and functional quality are delivered such as to be cited in the publication "the architecture of the Aeronautica Militare".
The Director and the Secretary the Department move to some classrooms of the Training Department.
For the maintenance of the engines it is opted for the use of the engine room of the 51° Stormo already provided with the necessary "wells" for the maintenance in vertical of the Spey engines.
In May 1992, after the demolition of the two vaulted hangars in Savigliano, the new warehouse was inaugurated, which manages about 25,000 active items of materials.
In April 1993, after the works of extension and modernization of the hangar, previously used by the 14° Gruppo and the CM (Centro Manutenzione - Maintenance Center) of the 2° Stormo and inaugurated in 1938, The aircraft maintenance hangar and rooms for the machining of all mechanical accessories are delivered.
The 3°RMV thus assumes the final configuration and in line with the regulations in force in terms of quality and safety of workers, environmental protection.
Confirming the attention to these issues, which the Department continues to observe, on February 15, 2005 was inaugurated the new structure Hush House, which allows you to shoot down, almost completely, the noise of the aircraft in engine test.
In 1993, the 2° Stormo, which had supported the 3° RMV, moved to Rivolto and was replaced by the newly formed Distaccamento Aeronautico (Aeronautical Detachment) of Treviso until 1998.
To the dissolution of the same one, June 1, 1998, the 3° RMV becomes independent Comando di Corpo (Corps Command) and place to the hierarchical dependencies of the 3° Reparto of the then Ispettorato Logistico (Logistic Inspectorate) then, as a result of the reform of the section Defense, 2ª Divisione del Comando Logistico (Division of the Logistic Command).
The logistic support is therefore provided by the 51° Stormo.
Since 1991 work began on both the aircraft (scheduled inspections greater than 500 hours of flight) and mechanical accessories (up to 3° Technical Level) and avionics (2° Technical Level) In 2008 we celebrate the 120th inspection of an aircraft AM-X.
The Training Direction has released, to date, more than 6,300 qualifications for Ncos maintenance and supervising officers and is able to conduct about 70 different types of courses.

Management systems and triad of excellence.
As far as Management systems are concerned, the 3° RMV has been a precursor within the Ministry of Defence and national state institutions. In fact, the Department has dedicated and dedicates to the achievement of the highest quality standards in the conduct of maintenance processes, special attention and commitment. In 2001 he was the certification UNI the first Department of M.D. the certification UNI EN ISO 9002:94 and, in 2004, the environmental certification EN ISO 9001:2000 with the additional requirements provided by NATO standards AQAP-120. In the same year it obtains ISO 14001. It is hardly the case to remember that the airport of Treviso is entirely incorporated in the "Regional Park of Sile".
The ambitious project to obtain the "Triad of excellence" (certification on health and safety at work) materializes on 13 April 2011 with the achievement of the BS OHSAS 18001:2007 cause of pride, not only for the Department, but also for Comando Logistico and the entire Aeronautica Militare.

The airport of Treviso
It is remarkable the coincidence that the 25 years of the 3° RMV are inserted between the anniversary of the 75th anniversary of the institution of the "airfield of Treviso" of October 13, 1935 and the inauguration of the military airport on September 21, 1938.
The airport, named after Giannino Ancillotto (pilot of the First World War and Gold Medal for the shoot down of the dracken of Rustigné) in its long history has hosted numerous, prestigious Flocks: 50 and 54 16 is, Distaccamento Aeronautico (Aeronautical Detachment) and finally 3° RMV.
Numerous historical testimonies attest to the deep bond that exists between the city of Treviso and "its" airport since the first collaborations between the Municipality and the various Commands.

The event
On the occasion of the celebrations of the 25th anniversary, the 3° Reparto Manutenzione Velivoli organized events to highlight the important milestone reached, on October 9 at the Salone del Palazzo dei Trecento "Aula Consiliare del Comune di Treviso" It was presented to the city authorities the book "3° Reparto Manutenzione Velivoli - 25 years of history", followed by an exhibition of historical technological, to conclude the presentation was held in Piazza Borsa with the exposure of an aircraft AM-X.
On the day 10, at the 3° RMV, there was the classic gathering of all military and civilian personnel who served or currently serving at the Department, for the occasion was exhibited an aircraft with a commemorative color.
To take a step back, however, we must certainly mention the event that took place on 8 October with the presentation of the AMX "Commemorative" to the specialized press, to local newspapers, as well as some aeronautical enthusiasts who orbit around the base of Treviso. The particular day (spotting day) has allowed the invited photographers to carry out photo shoots ad hoc respecting in an egregious way the "our" particular needs, this day is sure cause for applause towards the organizers of the 3° RMV!, that have shown for the occasion a sympathetic attention to the journalistic categories, and even to simple fans.

Text by 3° RMV and Lucio Polo
Images by Lucio Polo
October 2012