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Uno dei possibili modi per visitare una base aerea dell’Ilmavoimat (Finnish Air Force) è quello di partecipare ad un “Career Day”, questo tipico evento della Forza Aerea finlandese viene organizzato annualmente su tutte le basi aeree.
Durante questi eventi le famiglie dei militari, i veterani, ma anche i normali cittadini possono entrare nella base ed ammirare i velivoli esposti e le loro esibizioni in volo, anche i visitatori stranieri sono benvenuti e possono partecipare a questa giornata di festa.
Per quest’anno ho scelto il “Career Day” di Rovaniemi, una delle basi aeree poste più a nord del mondo, infatti il Circolo Polare Artico (66°33’39”) passa a circa 8 km a nord della città finlandese di Rovaniemi ed attraversa la locale base aerea.
La base aerea è la sede di uno dei due Gruppi di Volo (HavLLv 11) dotati di Caccia-Bombardieri F/A 18C/D “Hornet”.
Il reparto fa parte del Comando “Lapin Lennosto” (Lapland Air Command), il suo ruolo principale è la difesa aerea della Finlandia del nord.
L’HavLLv 11 ha come insegna di Reparto il Bisonte europeo, splendido erbivoro ormai estinto da tempo in Finlandia.
L’altra base aerea che ospita gli “Hornet” è Rissala, il reparto gemello HavLLv 31 della “Karelian Air Command” garantisce invece la difesa aerea della Finlandia del sud. Reparto che negli ultimi tempi ha registrato un cospicuo aumento delle intercettazioni fatte a velivoli russi in transito sul Mar Baltico, spesso mentre stavano svolgendo missione SIGINT (SIGnals INTelligence) –ELINT (Electronic-signals INTelligence).
Nonostante sia da tempo iniziata una valutazione per sostituire l’Hornet, tutti i 62 Boeing F/A 18 (55 monoposto versione C e sette biposto versione D) hanno completato nel 2016, presso la finlandese PATRIA, un programma di aggiornamento denominato MDU-2 (Mid-Life Update - modernizzazione di mezza vita) che li ha dotati del sistema di trasmissione Data Link-16, di schermi LCD nel cockpit, di un nuovo dispenser BOL per il lancio di chaff/flare per l’autodifesa e di un sistema di navigazione GPS (Global Positioning System).
Gli F/A 18 finlandesi per il ruolo di difesa aerea sono ora in grado di utilizzare il missile a medio raggio a guida attiva AIM-120 AMRAAM oltre al missile a corta gittata e guida passiva AIM-9X.
Anche le capacità di aria-suolo sono state implementate con l’acquisizione del pod Litening e di armamento di caduta JDAM (Joint Direct Attack Munition), JSOW (Joint Stand-Off Weapon) ed il missile a lunga gittata JASSM (Joint Air-to-Surface Stand-Off Missile).
Anche per la Forza Aerea finlandese gli ultimi anni hanno visto una forte contrazione delle spese per la difesa, infatti nel 2015 è stato chiuso quello che era il terzo reparto dotato di F/A 18, l’HavLLv 21 incorporato nel Satakunta Air Command.
Con la riorganizzazione dei reparti si è passati da quattro Gruppi di Volo per base aerea ad uno solo, questo si è reso possibile accorpando le varie specialità su singole basi aeree, unica eccezione la Difesa Aerea che rimane su due, infatti tutti gli Hawk sono stati trasferiti a Tikkakoski insieme agli L-70 Vinka e ai Grob G115/E creando il Training Air Wing (HavLLv 41).
Tutti gli NH 90TTH, gli MD 500E e gli OH 500D sono ora basati ad Utti formando l’Helikoptepataljoonna (Battaglione Elicotteri) e per finire il Satakunnan Lennosto con i velivoli da trasporto C295M, Learjet Lj35 e PC 12/47E a Tampere.
Nonostante la Finlandia non faccia parte dell’Alleanza Atlantica NATO, negli ultimi anni l’Ilmavoimat ha notevolmente implementato la propria presenza nelle esercitazioni internazionali, in particolare in quelle del Nord-Europa, come per esempio l’Artic Challenge, che nella prossima edizione dovrebbe tenersi proprio a Rovaniemi.
La base della Lapponia oggetto della mia visita può usufruire di uno dei più grandi poligoni esistenti Rovajarvi, il poligono copre una superficie di circa 1.000 kmq di area pressoché disabitata, con possibilità di effettuare anche voli a bassa quota.
Una particolarità che ha catturato la mia attenzione subito dopo l’ingresso della base aerea è stato il dispiegamento di mezzi antineve pronti all’uso, siccome le precipitazioni nevoso a queste latitudini sono molto abbondanti, e la base aerea garantisce un servizio di allerta (QRA - Quick Reaction Alert) per 365 giorni all’anno e per 24 ore al giorno, lo sgombero della neve è una priorità assoluta.
Un'altra sorpresa mi si è presentata tra i velivoli esposti al pubblico, un Valmet/Aermacchi L90TP Redigo, un addestratore “rustico” di produzione finlandese prodotto in 24 esemplari che non ha avuto molta fortuna, oltre agli esemplari della Ilmavoimat, pochissimi esemplari sono stati acquistati dall’Eritrean Air Force e dall’Armada del Messico, nel 1996 l’Aermacchi ha acquistato la licenza di produzione e come M-290TP ha avuto ancora meno fortuna!
Nell’Ilmavoimat non è più in linea e viene usato come velivolo scuola per gli specialisti della Forza Aerea.
Il nutrito programma di volo della giornata è stato ripetuto due volte, al mattino per gli alunni delle scuole, ed in tarda serata per quei cittadini che si sono recati nella Base al termine della giornata lavorativa.
L’F/A18 codificato HW-446, del locale Gruppo di Volo, portato in volo dal Capitano Arto Ukskoski, in qualità di dimostratore ufficiale dell’”Hornet” ha esibito caratteristiche di volo al limite delle leggi aerodinamiche ed ha terminato la sua esibizione con il ripetuto lancio di flares dai dispenser Saab BOL.
Il 1st Lieut. Sampsa Kaikkonen, Istruttore dell’HavLLv 41 ha invece portato in volo un BAE hawk Mk51 (HW348).
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Foto e testo di Elio Viroli

Agosto 2019

English translation

One of the possible ways to visit an Ilmavoimat (Finnish Air Force) air base is to participate in a "Career Day", this typical event of the Finnish Air Force is organized annually on all air bases.
During these events the families of the military, veterans, but also ordinary citizens can enter the base and admire the exposed aircraft and their flying exhibitions, even foreign visitors are welcome and can participate in this day of celebration.
For this year I chose the "Career Day" in Rovaniemi, one of the most northerly air bases in the world, in fact the Arctic Circle (66°33',39") passes about 8 km north of the Finnish city of Rovaniemi and crosses the local air base.
The Air Base is the seat of one of the two Flight Groups (Havllv 11) equipped with Fighter-Bombers F/A 18C/D "Hornet".
The unit is part of the "Lapin Lennosto" Command (Lapland Air Command), its main role is the air defense of northern Finland.
The Havllv 11 has the European Bison as insignia, a splendid herbivore that has long been extinct in Finland.
The other air base that hosts the "Hornet" is Rissala, the twin Havllv 31 department of the "Karelian Air Command" guarantees instead the air defense of southern Finland. Unit that recently recorded a significant increase in interceptions made to Russian aircraft in transit on the Baltic Sea, often while they were carrying out SIGINT (Signals Intelligence) -ELINT (Electronic-signals Intelligence) mission.
Despite a long-standing evaluation to replace the Hornet, all 62 Boeing F/A 18 (55 single-seater version C and seven two-seater version D) have completed in 2016, at the Finnish PATRIA, an update program called MDU-2 (Mid-life Update - mid-life modernisation) that equipped them with the transmission system Data Link-16, LCD screens in the cockpit, a new BOL dispenser for the launch of chaff/ flare for self-defence and a navigation system GPS (Global Positioning System).
The Finnish F/A 18 for the air defense role are now able to use the AIM-120 AMRAAM active guided medium-range missile in addition to the AIM-9X short-range missile and passive guidance.
Air-to-ground capabilities were also implemented with the acquisition of the Litening pod and fall armament JDAM (Joint Direct Attack Munition), JSOW (Joint Stand-Off Weapon) and the long-range missile JASSM (Joint Air-to-Surface Stand-Off Missile).
Also for the Finnish Air Force the last years have seen a strong contraction of expenses for the defense, in fact in 2015 was closed what was the third unit equipped with F/A 18, the Havllv 21 incorporated in the Satakunta Air Command.
With the reorganization of the units has passed from four Flight Groups per air base to only one, this has become possible by merging the various specialties on individual air bases, the only exception being the Air Defense which remains on two, In fact, all Hawks were transferred to Tikkakoski along with the L-70 Vinka and Grob G115/E creating the Training Air Wing (Havllv 41).
All NH 90TTH, MD 500E and OH 500D are now based on Utti forming the Helikoptepataljoonna (Helicopter Battalion) and finally the Satakunnan Lennosto with the transport aircraft C295M, Learjet Lj35 and PC 12/47E in Tampere.
Although Finland is not part of the NATO Atlantic Alliance, in recent years the Ilmavoimat has significantly implemented its presence in international exercises, especially in those of Northern Europe, such as the Artic Challenge, that in the next edition should be held in Rovaniemi.
The base of Lapland that I visited can take advantage of one of the largest existing polygons Rovajarvi, the polygon covers an area of about 1,000 square kilometers of almost uninhabited area, with the possibility of making even flights at low altitude.
A peculiarity that caught my attention immediately after the entry of the air base was the deployment of ready-to-use snow fighting vehicles, as the snowy precipitation at these latitudes are very plentiful, and the air base guarantees an alert service (QRA - Quick Reaction Alert) 365 days a year and 24 hours a day, snow clearing is a top priority.
Another surprise came to me among the aircrafts exhibited to the public, a Valmet/Aermacchi L90TP Redigo, a trainer "rustic" of Finnish production in 24 aircraft that has not had much luck, in addition to the examples of Ilmavoimat, Very few were purchased by the Eritrean Air Force and the Armada of Mexico, in 1996 Aermacchi bought the production license and as M-290TP had even less luck!
In the Ilmavoimat it is no longer in line and is used as a training aircraft for specialists of the Air Force.
The day’s extensive flight schedule was repeated twice, in the morning for school students, and late in the evening for those citizens who went to the base at the end of the working day.
The coded HW-446 F/A18 of the local Flight Group, flown by Captain Arto Ukskoski, As official demonstrator of the "Hornet" he exhibited flight characteristics at the limit of aerodynamic laws and ended his performance with the repeated launch of flares from the Saab BOL dispensers.
The 1st Lieut. Sampsa Kaikkonen, Havllv 41 Instructor, flew a BAE hawk Mk51 (HW348).
The Ilmavoimat currently has about 30 Hawks in line, both in the Mk51 (HW-301/350) and Mk51a (HW-351/357) versions, all built in the late 1970s by the British BAE, some have been assembled directly in Finland, In 2007, some used Mk66 examples (HW-360 /377) were purchased from Switzerland.
All aircraft were upgraded to the same cockpit standard for all aircraft.
Also a Pilatus PC12 of the "Satakunnan Lenosto", the Transport Unit, and two Hughes 500, one in the MD 500E version, of the Helicopter Battalion from Utti, took part in the day; The entire Air Force is represented in "Career Days", although in Finland the military service is still mandatory these events are mainly aimed at recruiting new forces.
Obviously the final part of the flying exhibitions was held at the local Aerobatic Team of the "Midnight Hawks", the four Hawks commanded by Captain Vesa Loukko from 2017 bring a new livery that depicts the national colors.

Images and text by Elio Viroli

August 2019