Per la fine del 2001 è prevista l’apertura del secondo scalo internazionale dislocato vicino Praia, la capitale dell’isola di Santiago nonché della Repubblica di Capo Verde. Il mezzo di trasferimento da un’isola all’altra più rapido è l’aereo, infatti, anche tutte le altre isole dispongono ognuna di un piccolo aeroporto che permette esclusivamente l’arrivo di aerei ad elica come per esempio gli ATR 42 della compagnia TACV Trasporte Aereo Cabo Verde, oppure caso singolare dell’unico DHC 6 sempre della TACV che effettua voli sull’isola di Sao Nicolao dove non è possibile operare con velivoli di dimensioni maggiori. Negli ultimi anni a causa della crescita esponenziale della presenza turistica sulle isole e la maggiore richiesta di potersi spostare degli stessi residenti, "tenendo conto che l’aereo è il miglior mezzo di collegamento sull’arcipelago visto che il servizio marittimo è quasi inesistente e lento", c'è stata una piccola rivoluzione nel trasporto aereo locale, con l'avvento di nuove piccole compagnie private di conseguenza è decaduto il monopolio della TACV. Nel panorama delle compagnie che effettuano voli regolari o charter c'è stato l'ingresso della Cabo Verde Express con due nuovissimi Let 410 che hanno sostituito i due ”vecchi” Cessna Caravan, la CVE è una compagnia che svolge quasi totalmente voli a richiesta per i turisti dei principali operatori turistici locali ed internazionali, consentendogli di effettuare escursioni giornaliere sulle altre isole; inoltre propone anche formule di noleggio a clienti privati. Invece è una “new entry” totale la Inter Island Airlines con in dotazione un unico Brasilia, effettua voli regolari dalla capitale Praia sull’isola di Santiago e voli charter verso le altre isole, aumentando cosi l’offerta di posti visto che i voli della TACV sono di solito “saturi”. Questo primordiale regime di concorrenza nel prossimo futuro permetterà non solo un abbattimento dei costi del biglietto aereo, che abbiamo constatato essere molto alti, ma ci auguriamo anche che permetterà di eliminare l’elevato grado di approssimazione sugli orari schedulati. |
English translation by Frank McMeiken
The Cape Verde archipelago is situated some 500 km from the African coast in the equatorial zone and on the same latitude as Senegal. Composed of ten island of volcanic origin which cover an area of 4033 km2, they have an overall population of around 410,000 inhabitants. Cape Verde is a republic which gained independence in 1975 following several centuries of Portuguese rule. Tourism has been a part of the islands’ economy for only a few years, and is for now principally composed of Italians and Germans: Italian tourists can reach Cape Verde with ease, as there are several charter operators who fly to the destination, among them Eurofly, Azzurra and Volare who, with departures from Milano Malpensa and Verona can, in around six hours, cover the 4,300 trip, landing at the only airport open to international flights, situated on Sal island, around 202 km from the resort area. The Portuguese airline TAP flies to Milano, Roma and Bologna via Lisbon, while the islands flag carrier TACV Cabo Verde Airlines, operating a single B757 jet airliner, flies a weekly service from Bergamo every Sunday, and has regular flights to the principal European hubs, such as Amsterdam, Paris and, obviously, Lisbon. By the end of 2010 it is hoped to open a second international airport located near Praia, the capital of the island of Santiago and the Cape Verde Republic. The fastest means of transport between one island and another is, in fact, the aircraft, and all the other islands possess their own small airport, albeit only permitting operations by turboprop aircraft such as, for example, the ATR 42 of the TACV Trasporte Aereo Cabo Verde company, or in an isolated case the sole DHC 6 of TACV, which performs flights to Sao Nicolao island, where the airport is unable to accommodate aircraft of larger dimensions. In recent years, due to the exponential growth in the tourist market and increasing demands for travel from the islanders themselves, "taking account of the fact that the aircraft is the best means of transport within the archipelago, given that the maritime transport service is almost inexistent and slow ", there has been a small revolution in local air transport, with the initiation of new small private companies, and as a consequence the monopoly once held by TACV has been eroded. In the panorama of companies which perform scheduled or charter operations, of note has been the entry of Cabo Verde Express with two new Let 410, which have replaced its two “old” Cessna Caravan. CVE is a company which performs almost exclusively on-demand flights for tourists brought in by the principal local and international operators, permitting them to undertake daily excursions to the other islands; it also offers individual leasing packages to private clients. Moreover, another total “new entry” is Inter Island Airlines, with a fleet comprising a single Brasilia, which offers scheduled flights from the capital Praia on Santiago island and charter flights to the others, increasing the seats on offer, as those flights operated by TACV are usually “saturated”. These first evolutionary steps towards competition should, in the near future, deliver not only a lowering of the cost of airline tickets, which in our opinion seemed very high, but also an elimination of the high level of irregularity of the maintenance of scheduled services.
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