court title 
court image 1
court image 2
court image 3
Court Helicopter fondata nel 1964 fece il suo ingresso nell’industria aeronautica con tre elicotteri che operavano nel rifornimento ai mezzi pesanti nel mondo per la costruzione di nuove reti stradali.
Ha la base operativa a Città del Capo e sezioni distaccate a George, Durban e Johannesburg garantendo così l’assistenza nazionale, mentre per le operazioni “fuori porta” le necessarie coperture organizzative sono affidate a compagnie locali della nazione interessata; offrendo un sistema operativo così capillare il Court Quality Management System può vantarsi di avere ottenuto la certificazione ISO 9002 grazie ad obiettivi consolidati come sicurezza, efficienza, flessibilità e costi d’esercizio contenuti.
Ora la compagnia è leader nel settore di lavoro aereo con mezzi ad ala rotante, ha una consistente flotta di elicotteri ed aerei che le permettono di offrire una vasta gamma di servizi, dal supporto a ditte petrolifere (onshore e off-shore), a quelle che si occupano dell’estrazione di metalli preziosi, dai servizi EMS (Emergency Medical Services) di soccorso e sorveglianza fino ai voli turistici e charter.
In questi quarant’anni i suoi mezzi hanno operato in zone geograficamente ostili come le foreste pluviali, le regioni polari, i deserti, in particolare la zona Sub-Sahariana dove l’esperienza acquisita è stata peculiare.
Citiamo alcuni dei più importanti paesi dove la Court è stata presente partecipando a progetti internazionali: in Antartide per operazioni geofisiche, in Argentina in operazioni per conto di compagnie petrolifere, in Brasile con funzioni di trasporto in Amazzonia per esplorazioni petrolifere, in Angola-Congo-Namibia per le compagnie petrolifere, in Costa d’Avorio e Mozambico per operazioni umanitarie ed infine in Zambia e Zimbabwe per ricerche geofisiche.
Alla posizione di rilievo della Court ha contribuito la sua intera équipe di lavoro composta da circa 160 tecnici e piloti, più i 32 elicotteri in dotazione con modelli di Sikorsky S 61, Sikorsky S 76A e Mark II, Bell 212, Bell 206, MBB Bo 105 e gli unici due CV 580 velivoli ad ala fissa, che sono usati prevalentemente per il trasporto del personale in particolare verso la vicina Namibia.
Ovviamente la Court Helicopter è completamente autonoma per quanto riguarda la normale manutenzione dei velivoli e di tutti gli apparati elettrici e meccanici montati su di essi, infatti, dispone di tecnici dislocati sulla base di Cape Town che possono svolgere il proprio lavoro nei loro grandi hangar dotati anche di laboratori specialistici.
court image 4
court image 5
court image 6
Foto e testo di Giorgio Ciarini e Manuela Michelon 
Settembre 2000 
Pubblicato su JP 4 Settembre 2001

English translation

Court Helicopter, established in 1964, made its entry into the aviation industry with three helicopters, used to re-supply the heavy machinery engaged in the construction of the new national road network.
The operational base of the company is Capetown, while sections detached to George, Durban and Johannesburg guarantee national coverage, while for out of area operations the requisite organisational cover is out-sourced from the local companies in the country concerned. Throughout this capillary system, the Court Quality Management System can celebrate the attainment of ISO 9002 certification thanks to the consolidation of its objectives such as safety, efficiency, flexibility, and constrained operating costs.
Today the company is a leader in the rotary wing aviation work sector: it has a significant fleet of helicopters and aircraft, enabling it to offer a vast range of services, from support to oil companies (onshore and off-shore), those engaged in the extraction of precious metals, through EMS (Emergency Medical Services) rescue and patrol activities to tourist flights and charter services.
Over these forty years the company’s fleet has operated in geographically hostile areas such as the rain forests, polar regions, deserts, and particularly in Sub-Saharan Africa, where the experience gained has been particularly special.
Some of the most important nations which have seen Court Helicopters participating in international projects include the Antarctic, for geophysical operations, Argentina, supporting petro-chemical companies, Brasil for transport in the Amazon for oil prospecting, Angola-Congo-Namibia for petrol companies, the Ivory Coast and Mozambique for humanitarian operations, and finally Zambia and Zimbabwe for geophysical research.
The significant position of Court has been achieved by the enthusiastic contribution of its entire workforce, composed of around 160 engineers and pilots, and the 32 helicopters in service, including Sikorsky S 61, Sikorsky S 76A and Mark II, Bell 212, Bell 206, MBB Bo 105 and the sole fixed wing aircraft, two CV 580, which are prevalently utilised for personnel transport, especially to nearby Namibia.
Obviously, Court Helicopter is completely autonomous in respect of the normal maintenance requirements for its helicopters and all their associated mechanical and electrical components. The engineers are, in fact, located at its Cape Town, and are able to conduct their work in a large hangar equipped with specialist laboratories.

Images and text by Giorgio Ciarini & Manuela Michelon 
September 2000 
Published on JP 4 September 2001